واژه زمان

تجربه شهریار عیوض‌زاده از گذر زمان

بازگشت به هیچ کجا

شهریار عیوض‌زاده زمین و انسانهایش

دوستی برای جمعمان یک ایمیل فوروارد کرده بود به مضمونی که در زیر می‌بینید. دلیل کارش هم بدون شک تحذیر ما از یک زندگی ناسالم بوده است. اما من با محتوای این ایمیل مشکل داشتم و پاسخی برایش نوشتم که آن را در ادامه این پست می‌بینید.

 

نامه‌ی فوروارد شده:

 

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود .• آیا می دانید ساندیسها, نوشابه ها, بیسکویتها, کیکها و… با قندهای مصنوعی چون ساخارین که ۱۰۰۰ برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد . آیا می دانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیکها, آدامسها و … همه سرطان زا هستند . آیا می دانید قیمت روغن ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود ۱۲ الی ۱۵ هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار ۹۰۰ الی ۸۰۰ تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است. • آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و… می شود که کشنده است. • آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه)) بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد • آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود و شعار ((کره ارگارین(گیاهی)دوست قلب شما)) فریب افکارعمومیست. • آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندانها می شود (دندان شکسته داخل نوشابه پس از ۷ ساعت حل می شود). • آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است. • آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ( پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا ۷ بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر ۲ عدد می باشد

… و اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است و بهترین روغن, روغن حیوانی است. روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیست. بهترین نان نانهای سبوس دار است مثل نان سنگک بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و … می باشد بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاجها مصرف انواع آنها توصیه می شود مثل( چای کوهی, گل گاو زبان, سنبل الطیب, گزنه, زنجبیل, گل نسترن, پونه, بابونه, دارچین, آویشن, استخودوس,…) همراه کمی نبات بجای قند وشکر استفاده از خرما, ارده شیره انواع میوه ها کشمش, توت خشک, عسل بسیار بجاست. بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا می شود ظرف سنگی و مسی می باشدکه سفارش ائمه معصوم و رایج در کشورمان بوده است بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند( مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است) غذاهای خورشی سنتی, غذاهای سرخ نشده، سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی, لبنیات پرچرب و دست نخورده(شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود( اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی شود) سس دست ساز طبیعی(مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است. کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود. ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است. پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند و فقط سنگ نمک و پودر آن, نمک سالم و قابل استفاده هستند استفاده از چوب مسواک(بنام چوب اراک) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود

کمترین کمک انسان دوستانه شما تکثیر این برگه و در اختیار دیگران قرار دادن است.”

 

پاسخ من:


سلام

ببخشید ولی من فکر می‌کنم که این نوشته یک نوشته‌ی گمراه کننده است. بعضی از بخش‌های این نوشته راست است. مثلا وقتی که در مورد ساخارین و تاثیر آن بر کبد صحبت می‌کند. این ظاهرا به بقیه مطالب اعتبار می‌دهد. اما بعضی از مطالب نادرست و بی‌پایه است و بدتر از آن مطالبی هستند که عمل به آنها آسیب‌رسان به سلامت اشخاص است. مثل تجویز مصرف روغن حیوانی که مضر بودن آن امروزه به صورت یک فکت علمی‌ عنوان می‌شود و برای اثبات آن سالهای طولانی بسیار محقق وقت صرف کرده‌اند و آن را اثبات کرده‌اند. اگر کسی می‌خواهد که یک فکت علمی را زیر سوال ببرد، مشکلی نیست اما باید مثل آن آدمها بسیار بسیار وقت بگذارد، هزار گونه آزمایش بکند تا بتواند که یک فکت جدید را به جای آن بنشاند. همین‌طوری زیرگوشی مطلبی را عنوان کردن معمولا به کاری نمی‌آید و بدتر از آن اگر که توصیه به عمل مخالف باشد که عملا بازی با جان آدمهاست.

در ضمن این نوشته یک تم ضد مدرن اساسی هم دارد. از آن مدل فکر کردن‌هایی که هر چه قدیم داشتیم همه خوب بوده و هر چیزی که در دنیای جدید است همه بد است. این طرز تفکر حتی از آن مدل فکر کردن که جدید‌ها همه خوبند و قدیم‌ها همه بد هم ناکارامد‌تر است. بدتر از آن این که من احساس می‌کنم ساختارهای قدرتی که  به واسطه ظهور و یا پررنگ‌تر شدن فاکتورهای مدرنی مثل ارزشهای دمکراتیک، ارزش‌‌گذاری بر شفافیت، تابو نبودن چالش با ساختارهای قدیم قدرت، قائل بودن حق دانستن برای همگان، قائل نبودن حق انحصاری روایت و تفسیر از چیزی،اولویت‌ دادن امور اثبات‌پذیر به  امور کمتر قابل اثبات، بالارفتن ظرفیت تحمل چند صدایی و سایر ارزش‌های مشابه دیگر موجودیت آنها در خطر افتاده است سعی در درافتادن با این دنیای مدرن از هزارگونه می‌کنند که یکی از آن‌ها زیر سوال بردن کلیت زندگی مدرن در لفافه‌ی و با شعار «بازگشت به طبیعت» است.

 بازگشت به طبیعتی که نمی‌دانیم چرا در آن روغن حیوانی را طبیعی می‌نامیم و کره گیاهی را مدرن و غیر طبیعی (مواد نفتی!‌ ساخته از فضولات! فقط مانده بگوییم قبل از بسته‌بندی یک لعنت هم بر آن می‌فرستند). بازگشت به طبیعتی که مفهوم میکروب را از دنیای مدرن می‌گیرد و بعد ظرف سنگی و مسی را میکروب‌کش معرفی می‌کند (از کجا چنین کشفی کرده‌ایم؟!)  و بعد برای محافظت نظر خودش یک تابوی مذهبی هم مثل برچسب بر آن می‌زند تا جرات کسان برای چالش با آن را کم کند.

این‌ها هیچ یک بازگشت به طبیعت نیستند. این‌ها سوء استفاده از این عنوان هستند. تم اصلی  و پنهان در پس تمامی این سفارشاتٰ، بازگشت به زندگی صد سال پیش است. و البته موارد فراوانی می‌توان یافت که زندگی صد سال پیش از لحاظ بیولوژیکی زندگی سالم‌تری بوده است اما دغدغه اصلی این گونه نوشته‌ها عموما صرفا تعارض با زندگی مدرن است. زندگی که خیلی بیش از آن چه فکرش را می‌کنیم مجبور به زندگی به آن شیوه هستیم. زندگی که حتی از لحاظ بیولوژیکی اگر که جاهایی ما را سخت می‌فرساید در عوض متوسط عمر ما را بالا برده است. زندگی که ما همه در قیف آن افتاده‌ایم به دلخواه و به اکراه و غیر از بومیان تازه پیدا شده در آمازون و یا گروه مذهبی‌ آمیش در کشور آمریکا (که آن‌ها را هم خیلی مطمئن نیستم) بقیه ما چه قبول کنیم و چه نه متصل با آن هستیم و راهکار زندگیمان بهتر ساختن این دنیای مدرن است و نه گریز از آن که امکان پذیر نیست.

بازگشت زندگی به صد سال پیش و تعارض با زندگی مدرن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا یک دلیل می‌تواند یک حس نوستالژیک باشد برای وقتی که تنور خانواده‌ها گرم‌تر و مشغله دوران کمتر بود و در عین‌ حال عصر تابستان دور هم جمع می‌شدیم و کاهو سکنجبین می‌خوردیم. این حس کاملا متین و پر ارزش است. اگر به جای نوستالژی، حسرت بر روابط  اجتماعی کم بسامد شده‌ای هم باشد باز این هم بدون شک ارزشمند است. اما به هوش باشیم اگر که پای نیاز آن ساختار کهنه‌ی قدرتی در میان است که چون کسب و کارش هر روز کساد‌تر می‌شود و پایه‌هایش به غژغژ افتاده، می‌خواهد از نمد نوستالژی سکنجبین خوری و روابط اجتماعی دوستی ما برای کلاه از سر افتاده‌اش کلاهی نو جانشین کند،آنگاه دست به دست کردن پول نارایج این ساختار کهنه چیزی بیش از کش دادن دوران اقتصاد در حال ورافتادن این ساختار و نیرو رساندن به آن برای جنگ با هر چیزی که خارج از این کهنه ساختار است نیست. و البته از جمله‌ی  آن خارج از کهنه ساختارها همان  فاکتورهای مدرنی که عنوان شدند هستند که بسیاری از آن فاکتورها به صورت تاریخی انسانی بوده و هستند و جنگ با آن‌ها جنگ با انسانیت است.”

۲ دیدگاه

موثرترین فاکتور در اینگونه قضاوتها، همان حس نوستالژیکی است که اجازه میدهد بدون هیچ آزمون ومنطقی، دنیای مدرن را بیرحمانه بکوبیم و من خودم از آن دسته هستم که زنجیر نوستالژیکی پایم هیچگاه بازنخواهد شد و بواسطه تمام دوران بی مسوولیتی و سرخوشی نوجوانی و کودکی، از هر آنچه در امروز است مینالم و محکومش میکنم، بدون کوچکترین مستندات قابل قبولی. این عادت عامه ماست.
ویروسهای جدید همان ویروسهای قدیم هستنداما با رنگ و لعاب مدرن.
————————————————————-
سینا جان، البته شما یکی از نوستالژی دوست‌ترین آدمهایی هستی که من می‌شناسم. واقعیتش حس نوستالژی در درون من هم خیلی قوی و سنگین است.ولی نک و ناله‌های هر از گاهی ما کجا و این خیزش‌های امروزی که به اسم دوران خوش قدیم می‌خواهند آدمها را توی چارچوب سلطه خودشان زندانی کنند.

ارسال شده توسط سینا, مورخ ۷ آذر ۱۳۸۹, ۱۰:۳۸ ق.ظ. #.

زیتون دوباره به روز شد

ارسال شده توسط روشنک شهبازی, مورخ ۱ دی ۱۳۸۹, ۵:۲۹ ق.ظ. #.

ارسال دیدگاه!



پیام



واژه زمان © 2007.

ساخته شده توسط Rodrigo آماده شده برای وردپرس فارسی و فارسی سازی شده توسط علی ایرانی.

WordPress